Младо момиче започва работа като
детегледачка в заможно семейство с едно момче. Тя е чехкиня и като имигрант
работата е важна за нея. Не знае почти нищо за семейството, нито за характера
на работата, освен общи неща – че ще се грижи за домакинството и за „специално”
дете на 10 години. Никой не ѝ е обяснил в какво се изразява неговата
специалност, но момичето скоро разбира, че много неща в този дом не са наред,
не само с детето.
Филмът на Микал Хугенауер „A Certain Kind of Silence” (2019), кой знае защо, носи нелепото заглавие “Безмълвен допир”. Всъщност трилърът, заснет по действителен случай, е пълен именно с особен вид мълчание. Такова, от което те побиват тръпки, защото обвива една привидна нормалност с плащ, под който спят чудовища.
В тази лента всичко е бавно. Всеки кадър е подчертано сив, минорен, потискащ. Витае усещане за концлагер, въпреки че действието се развива в блестяща от чистота къща, където всички закусват заедно.
Цвят внася единствено слабичката фигура на Микаела, долетяла от Прага в червеното си яке, русата си като пшеница коса и достатъчно енергичност, за да наруши всички скучни правила, наложени за „щастлив и спокоен живот” в образцовото семейство. Правила, които лишават от идентичност.
Чудесна роля на Елишка Крженкова, една
съвременна Алиса, попаднала в странен свят, в който има твърде много
перфидност, маскирана като любов. От този свят има няколко изхода, но само от
нея зависи кой от тях ще избере и дали ще го направи.
Филмът, който е съвместна продукция на
Чехия, Нидерландия и Латвия, повдига бодящи морални въпроси. Нищо в него не е
предвидимо.
Безкрайно тъжно е, че е по действителен случай, и то случай, в
който през 2015 г. германската полиция успява да зададе само частично изход от
кошмар с твърде големи размери.
Изображение (poster): Wikipedia
0 коментара:
Публикуване на коментар