февруари 03, 2024

The Holdovers

0

 

Представете си едно мъжко училище-интернат през 70-те години в Нова Англия, където в навечерието на Коледа неколцина ученици от различни класове не могат да бъдат със семействата си и са принудени да останат в училището. 

И сякаш това само по себе си не е достатъчно неприятно, трябва да прекарат коледно-новогодишните празници в компанията на омразния си учител по древна история Пол Хънам (Пол Джиамати).

Хънам е особен чешит – любител на алкохола, той е колкото блестящ по предмета си, толкова и трън в петата на училищното ръководство заради нежеланието си да толерира привилегировани, но глупави богаташки синове. 

Освен това е кривоглед, имунизиран срещу романтиката вечен ерген с остарели ценности, който хич не си поплюва, когато трябва да постави на място неподдаващите се на дисциплиниране "отритнати" питомци на интерната.

По стечение на обстоятелствата, компанията скоро оредява, свеждайки се до Хънам, едрогабаритната главна готвачка Мери (Да'Вин Джой Рандолф), и един от най-умните, но и най-бунтарски настроените ученици  - Ангъс Тъли (Доминик Сеса). 

Тримата образуват странна конфигурация на семейство, принудено да намери общ език въпреки очевидната си несъвместимост. Всеки от тях има свои тайни, а нещата далеч не са такива, каквито изглеждат и за каквито е удобно да бъдат представяни.

За дванадесет дни те ще нарушат куп правила и ще се опознаят достатъчно, за да могат да направят необходимите избори, когато дойде времето за това.

Отлична игра на Пол Джиамати, за когото ролята на принципен, барикадиран в собствените си рамки учител лепва така, че едва ли друг би го изиграл толкова достоверно.

The Holdovers (2023) на режисьора Александър Пейн излиза у нас като "Останалите". Английското заглавие асоциира със задържани в рамките на системата младежи, оставени да се справят с травмиращото усещане да са нежелани, оказали се сами на най-семейния от празниците, и то във възраст, когато предизвикателствата на подрастването са достатъчно болезнени за тях. 

В същото време филмът е разказ за освобождаване от задръжки, за излизане от зоната на комфорт, за душевни трансформации. Английската дума "hold" има значението на "държа", "задържам", "хващам". Какво задържаш и на какво държиш, за какво се улавяш в кризисен момент? 

В многопластовата комедийна драма смешното и тъжното са в чудесен баланс, докато филмът жонглира по ръба на сериозни въпроси за образованието, семейството, любовта, приемането на собствените физически и емоционални дефицити.

Изображение: wikipedia

Related Posts:

  • Градина на словата Още първите кадри улавят като в прегръдка сетивата ти. Очите потъват в изумрудено зелено, а дъждът е толкова реалистичен, че можеш да усетиш мириса м… Read More
  • Да докоснеш ангелВярвате ли на очите си? Дали всичко е такова, каквото (ви) ИЗГЛЕЖДА? В кой момент нещо спира да съществува – когато вече не можеш да го видиш, усети… Read More
  • Големи очи Картините ù са с подчертано личностен почерк, поради което – винаги лесно разпознаваеми. Независимо дали на портрета е нарисувано дете, жена или живо… Read More
  • Всички утрини на света В избледнелите небеса се оглеждат сънено всички утрини на света, които няма да се завърнат. И само в скърцането на четка по платното, в плясъка на во… Read More
  • Последен портрет Ексцентричността му е стряскаща. Изглежда като някой, който някъде е изгубил себе си, не е сигурен къде точно е сега, и във всеки един момент прави н… Read More