Повечето жени
тежко приемат следите на времето. Особено след 30, когато тялото сякаш се
втурва да се променя, кожата се свлича, появяват се бръчки, които вчера ги е
нямало там и се започва ожесточена съпротива срещу времето и гравитацията с
всички средства на козметичната индустрия или хирургическия скалпел. С
едничката цел да задържат по-дълго свежестта, красотата си и желанието в очите
на другия пол.
30-те са
вододелното време на усилно издирване на Светия Граал на вечната младост чрез спорт, диети, разкрасяване и въздишки по непостижимия феномен на вечната
Аделайн. Как обаче се чувства жена, която е видимо на не повече от 30
години, без да може да убеди околните, че действително е с 15 години
по-стара?
В романа си "Жената,която не остаряваше" (ИК "Факел експрес", 2018), френският
писател Грéгоар Дьолакур задава отговорите чрез задъхания, почти непрекъснат
наратив на влюбена в живота французойка, която хронологично и делово проследява
битието си от една до трийсет години, когато за нея времето спира и изглежда,
че завинаги ще остане на тази възраст, с всичките си неизлекувани тъги.
Мартин,
нарекла се Беки, тежко преживява нелепата смърт на красивата си майка, блъсната
от кола след щастлива еуфория от ретропрожекция на "Един мъж и една
жена". Все още невръстно дете, тя расте с баща си, ветеран от войната в
Алжир, останал без десен крак. И двамата по свой начин изживяват болката от
загубата, която преждевременно запраща момичето в мъдрата зрялост и разбиране,
че няма човешка скръб, която да не може да се превърне в източник на любов.
10, 11, 13…
17. Беки предлага кратки, но многопластови ретроспекции на най-значимото от всяка своя възраст, белязани от типичните за
Франция социални, културни, модни и политически промени през 80-те и 90-те
години на миналия век. С плътни и колоритни щрихи са нахвърляни образите на
множество мярнали се за кратко или останали в живота ѝ хора, трансформиращи се като
с таймлапс. Усещането е за бързо движение, в което времето неумолимо дълбае по
телата, косите, кожата, а календарът се прелиства с бясна скорост.
Само Беки
стои сякаш невъзмутимo насред препускащото край нея време, извън него, недосегаема и
завинаги на 30, на колкото е поела към безкрая любимата ѝ майка. Един фотограф,
снимащ как се променят лицата на няколко души всяка година, запечатва в
черно-бели кадри тази нейна непроменливост, а в същото време годеницата му,
преминала 40-те, отчаяно харчи хиляди франкове, за да се подържа млада заради
него, натиквайки се в болезнения ад на пластичната хирургия.
Всички искат
тайната, смятайки за благословия спрялото за Беки време. То обаче ѝ се струва
най-голямото проклятие, защото я отдалечава от Андре, мъжът на живота ѝ и
от сина им Себастиан, за които младото ѝ лице е маска без история, а
непреходните ѝ 30 години отнемат възможността да е до тях в естествената ѝ роля
на съпруга и майка. Вечната младост не е желана, щом любимите ѝ хора
остаряват по-бързо от нея, а тя не е до тях, за да сподели радостите и
промените в живота им.
В продължение
на 17 години е принудена да посреща в огледалото едно и също лице, за което
модните марки са готови да платят милиони, жените ѝ завиждат, мъжете ѝ се
възхищават, а на Беки ѝ се иска да го издере до кръв. "Радвам се, че нещата не са трайни, разбираш,
нали, че свършват, защото краят им ни носи едновременно онова, което ни убива и
което ни освобождава. Сега аз имам нужда от тази свобода".
Най-ценно е нетрайното, е основното мото в "Жената, която не
остаряваше". Грéгоар Дьолакур предлага едно минималистично епистоларно
бижу в стил личен дневник, в което типично по френски жената е в очарователен
дуализъм, едновременно разкрепостена и вярна, фриволна кокетка и грижовна
домакиня, грешаща и самоопрощаваща се с цялото разбиране и съчувствие към себе
си като всички възможни жени, в стотици роли за един живот.
Сякаш за да затвърди тази амбивертност, Беки преживява и вечната
младост, и удовлетворението на онзи идиличен край, в който всяка жена вижда
себе си: не съвсем филмова, но история за споделена обич и заедно остаряване до
силен мъж, единствено до какъвто жената може да бъде партньор, богиня,
майка, любовница и мило бабенце, което ще прави горещ шоколад, ще държи ръката
му на пейка в парка и ще празнуват заедно всички празници с много внуци.
Старостта не
е страшна, когато някой държи ръката ти до края. И не кой да е, а именно онзи,
който въпреки всичките си несъвършенства, изпълва сърцето ти с радост и трепет.
"Не, не си намерих любовник, Одет,
защото любовта е също и в очакването, и в пространството, в търпението и
възхищението. Когато я има."
Дали би се
намерил човек, който да предпочете самотата на вечната красота и младост пред
топлия уют на споделени усмивки, надничащи иззад бръчките? Задавам риторичен
отговор. Романът на Дьолакур обаче е едно мъдро пътуване из безсмислието на
нуждата от тленна вечност, възникнала поради страх от края.
Изображение: chitanka.info
0 коментара:
Публикуване на коментар